Skip to main content
StudentenMarketing
(Online) marketing waarmee je studenten bereikt!

Hoe bereik je studenten en wie zijn zij?

Studenten van generatie Z zitten samen op een bank

Regelmatig krijgen wij van klanten de vraag hoe studenten in tijden van corona bereikt kunnen worden. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag vertellen wij graag wie deze groep studenten precies is.

Studenten in Cijfers

In het studiejaar 2020/2021 studeren er in totaal 817.484 studenten. Hiervan studeren 488.460 studenten aan het hbo en 304.818 studenten doen een wo-studie.

Er is een flinke stijging in het aantal studenten in vergelijking tot vorig jaar. Dit komt vermoedelijk doordat studenten in tijden van corona moeilijker een baan kunnen vinden. Hierdoor wordt investeren in eigen kennis aantrekkelijker. In vergelijking met het studiejaar 2019/2020 zijn er 25.960 hbo-studenten en bijna 25.000 wo-studenten bijgekomen.

Jaarlijks starten er gemiddeld 100.000 hbo-studenten en 57.500 wo-studenten aan een nieuwe studie.

De verwachting is dat het totaal aantal studenten tot en met 2024 redelijk gelijk zal blijven, waarbij het aantal hbo-studenten iets zal afnemen en het aantal wo-studenten zal stijgen.

Bron: onderwijs in cijfers

Waar wonen deze studenten?

Gemiddeld gaat 52% van de studenten op kamers wonen. Bij hbo-studenten is dit 39%, maar bij wo-studenten is dit 70%.

De verwachting is dat de komende jaren het aantal studenten dat op kamers woont zal toenemen, maar dit is voornamelijk te danken aan de sterke groei van het aantal internationale studenten. De verwachting is namelijk dat het percentage van uitwonende Nederlandse studenten zal gaan dalen. De reden voor deze daling is zeer waarschijnlijk vanwege het ontbreken van de basisbeurs en uiteraard corona.

Van alle uitwonende studenten woont 71% daarvan op kamers in hun studentenstad, terwijl maar 13% van de thuiswonende studenten in hun studentenstad woont.

Studenten die op kamers wonen, wonen voornamelijk in de grotere studentensteden zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Delft, Den Haag, Leiden, Eindhoven en Groningen. Desondanks gaan er ook steeds meer studenten wonen in kleinere studentensteden zoals Leeuwarden, Haarlem, Den Bosch of Zwolle.

Bron: Kences: Landelijke monitor studentenhuisvesting 2020

Studenten uit generatie Z

Studenten die nu studeren vallen onder generatie Z, maar deze groep wordt ook wel Digital Natives, Netgeneratie, Multitasking generatie of iGeneration genoemd.

De generatie Z studenten zijn geboren tussen 1995-2010, dus nu tussen de 26 en 11 jaar oud (dd. 2021). Zij worden getypeerd doordat zij tijdens hun jonge levensjaren meerdere crisissen hebben meegemaakt. Denk aan de economische crisis, maar ook de klimaatcrisis en de huidige: de coronacrisis. Hierdoor groeien zij op met bezuinigingen, klimaatcrisis, lockdowns, maar ook met groeiende technologische ontwikkelingen.

Deze studenten zijn opgegroeid met internet en konden op jonge leeftijd al goed omgaan met een tablet en/of smartphone. Deze groep weet niet beter dan dat er altijd wi-fi beschikbaar is. Doordat zij precies hun weg op het web weten te vinden zijn zij erg goed in het filteren van relevante content.

Generatie Z is ook opgegroeid met verstandig omgaan met het internet. Zo hebben zij geleerd dat je niet alles en iedereen direct kunt vertrouwen. Zij zijn op zoek naar de waarheid, en dit is precies waarom de ‘ouderwetse advertenties’ niet aanslaan bij deze groep. Deze groep vertrouwen eerder het oordeel van vrienden, gelijkgestemden of influencers. Daarnaast heeft deze groep een grote behoefte aan het personaliseren van informatie, zoals het kunnen creëren van een eigen content overzicht. Dit doen zij door het liken en volgen van bepaalde groepen of onderwerpen op Facebook, Instagram en TikTok.

Kenmerken generatie Z

  • Internet is vanzelfsprekend
  • Multitasken
  • Vertrouwen bedrijven het minst
  • Vertrouwen meer op reviews en tips van peers (blogs/influencers)
  • Duurzaamheid belangrijk

Hoe bereik je generatie Z?

Generatie Z studenten zijn steeds moeilijker te bereiken via de bekende commerciële reclame. Wel staan zij open voor eerlijke en duurzame reclame. Denk hierbij aan mond-tot-mond-reclame of door samenwerkingen aan te gaan met influencers. Via deze manier laat je jouw product, dienst of bedrijf aanbevelen door een influencer die bekend staat onder jouw doelgroep.

Eerlijke en duurzame campagnes

Een manier om deze groep studenten te bereiken is middels brandingscampagnes. Een brandingscampagne wordt erop gericht om het vertrouwen te krijgen van deze doelgroep. Insteken op duurzaamheid, meedenken met studenten en eerlijke campagnes werken daarbij aanzienlijk beter.

Studenten bereiken via Social Media

Online is deze groep goed te bereiken via socials zoals YouTube, Instagram, Facebook en TikTok. Je kunt werken aan een sterk eigen social media kanaal, maar het is ook mogelijk om de samenwerking aan te gaan met partijen die hier sterk zijn. Hierbij denk je aan influencers, bloggers of vloggers. Het is belangrijk om te onderzoeken welk type samenwerking interessant is voor jouw business en nog belangrijker: waar vind jij jouw doelgroep? Als je een campagne gaat starten op social media, zorg er dan voor dat je ook goede content publiceert. Veel content heeft geen toegevoegde waarde. Op YouTube wordt teveel slechte content zelfs afgestraft! Bedenk dus goed hoe je gaat communiceren en wat je op welk platform publiceert.

Generatie Z bereiken via contentstrategie en storytelling

Generatie Z vindt alle antwoorden op Google, dus werken aan een hoge positie in Google op de gewenste keywords werkt, mits dit leidt naar een pagina waar waardevolle, betrouwbare informatie staat. Een andere methode is door betrouwbare content te plaatsen op andere websites. Dit kan bijvoorbeeld door bloggers jouw product/dienst te laten testen en daar een eerlijk verhaal over te laten schrijven (storytelling of ook wel native content genoemd).

Ook studenten bereiken?

Wil je studenten bereiken? Dan helpen wij je graag. Met ons eigen platform en vele partners, weten wij de huidige én aankomende studenten op verschillende manieren te bereiken.